De Coopertest is in de jaren 60 van de vorige eeuw ontworpen door Kenneth Cooper, arts bij de Amerikaanse luchtmacht. De test is een oefening waarbij het uithoudingsvermogen (UHV) van een atleet wordt gemeten. De bekendste vorm daarvan – en de vorm waarin die bij Runiversity periodiek terugkomt – is die waarin de atleet in 12 minuten een zo groot mogelijke afstand aflegt. Een verbetering van de aerobe fitheid komt tot uiting in een vergroting van de gelopen afstand.

Uit de afstand die iemand in 12 minuten loopt kan eenvoudig het conditiepeil van de atleet worden afgelezen: de waarden – die zijn overgenomen van de Atletiekunie – voor volwassenen zijn in onderstaande tabel per geslacht, in afstand (in meters) en per leeftijdscategorie uitgedrukt.

LeeftijdZeer zwakZwakMatigVoldoendeRuim voldoendeGoedZeer Goed
20-29M< 19161916 - 21562157 - 23332334 - 24782479 - 26552656 - 2911> 2912
V< 16581658 - 18661867 - 20112012 - 21402141 - 23332334 - 2589> 2590
30-39M< 18841884 - 20762077 - 22372238 - 23972398 - 25902591 - 2847> 2848
V< 16261626 - 17861787 - 19471948 - 20432044 - 22202221 - 2461> 2462
40-49M< 17711771 - 19791980 - 21402141 - 22852286 - 24782479 - 2750> 2751
V< 15461546 - 16891690 - 18181819 - 19471948 - 21242125 - 2332> 2333
50-59M< 16261626 - 18501851 - 20112012 - 21402141 - 23332334 - 2606> 2607
V< 14491449 - 15771578 - 17061707 - 18181819 - 19471947 - 2139> 2140
60+M< 14331433 - 16891690 - 18501851 - 19951996 - 22042205 - 2525> 2526
V< 13851385 - 15121513 - 15931594 - 17221723 - 18991900 - 2071> 2072

Aan de hand van de afgelegde afstand kan ook een voorspelling worden gemaakt van de maximale zuurstofopname (VO2max). Voor volwassenen geldt de volgende formule: 0.02233*(afstand in meters)-11,3. Echter, ondanks het een simpele test is, is deze niet zo nauwkeurig als het gaat om het schatten van de VO2max.

Maar wat kun je nu, als recreatieve atleet met deze getallen? Zoals gezegd komt een verbetering van de aerobe fitheid tot uiting in een vergroting van de gelopen afstand. Oftewel: ren je gedurende de test harder, dus verder en ben je daadwerkelijk sneller geworden? De test geeft het antwoord op de vraag in een ja-0f-nee. Wel moet je er bij stilstaan dat het een momentopname is; jouw prestatievermogen kan worden beïnvloed door tal van factoren: gemoedsrust, fysieke gesteldheid maar ook het weer.

Tevens is het goed om je te realiseren dat de ‘beoordeling’ van de afstand niet al te serieus genomen dient te worden; de test is immers ontwikkeld voor militairen. Het is bovenal leuk om de test regelmatig te herhalen en jouw persoonlijke progressie te meten.

Daarnaast geeft de Coopertest je ook de mogelijkheid om aan de hand van de afgelegde afstand jouw persoonlijke zones te schatten: D1, D2, D3, etc. Deze zones kun je gebruiken om bijvoorbeeld jouw interval training optimaal in te kleden.

maandag, 30 oktober 2017

19:00

– 20:00

ENKA

Chantor

INSCHRIJVEN