De Coopertest is in de jaren 60 van de vorige eeuw ontworpen door Kenneth Cooper, arts bij de Amerikaanse luchtmacht. De test is een oefening waarbij het uithoudingsvermogen (UHV) van een atleet wordt gemeten. De bekendste vorm daarvan – en de vorm waarin die bij Runiversity periodiek terugkomt – is die waarin de atleet in 12 minuten een zo groot mogelijke afstand aflegt. Een verbetering van de aerobe fitheid komt tot uiting in een vergroting van de gelopen afstand.

Uit de afstand die iemand in 12 minuten loopt kan eenvoudig het conditiepeil van de atleet worden afgelezen: de waarden – die zijn overgenomen van de Atletiekunie – voor volwassenen zijn in onderstaande tabel per geslacht, in afstand (in meters) en per leeftijdscategorie uitgedrukt. Het is goed om je te realiseren dat de ‘beoordeling’ van de afstand niet al te serieus genomen dient te worden; de test is immers ontwikkeld voor militairen. Het is bovenal leuk om de test regelmatig te herhalen en jouw persoonlijke progressie te meten.

LeeftijdZeer zwakZwakMatigVoldoendeRuim voldoendeGoedZeer Goed
20-29M< 19161916 - 21562157 - 23332334 - 24782479 - 26552656 - 2911> 2912
V< 16581658 - 18661867 - 20112012 - 21402141 - 23332334 - 2589> 2590
30-39M< 18841884 - 20762077 - 22372238 - 23972398 - 25902591 - 2847> 2848
V< 16261626 - 17861787 - 19471948 - 20432044 - 22202221 - 2461> 2462
40-49M< 17711771 - 19791980 - 21402141 - 22852286 - 24782479 - 2750> 2751
V< 15461546 - 16891690 - 18181819 - 19471948 - 21242125 - 2332> 2333
50-59M< 16261626 - 18501851 - 20112012 - 21402141 - 23332334 - 2606> 2607
V< 14491449 - 15771578 - 17061707 - 18181819 - 19471947 - 2139> 2140
60+M< 14331433 - 16891690 - 18501851 - 19951996 - 22042205 - 2525> 2526
V< 13851385 - 15121513 - 15931594 - 17221723 - 18991900 - 2071> 2072

Aan de hand van de afgelegde afstand kan ook een voorspelling worden gemaakt van de maximale zuurstofopname (VO2max). Voor volwassenen geldt de volgende formule: 0.02233*(afstand in meters)-11,3. Echter, ondanks het een simpele test is, is deze niet zo nauwkeurig als het gaat om het schatten van de VO2max.

Maar wat kun je nu, als recreatieve atleet met deze getallen? Behalve vaststellen of er sprake is van een verbeterde uithoudingsvermogen, kun je ook aan de hand van de afgelegde afstand uitrekenen op welke intensiteit jij jouw intensieve interval moet lopen, voor iedere afstand is een ideale intensiteit voor een optimale prikkel.

Met onderstaande rekentool kun je uitrekenen welk tempo je zou moeten lopen als je een bepaalde afstand in gedachte hebt, de rondetijden berekenen en jouw vo2max schatten.

Trainingslocatie

maandag, 29 januari 2018

19:00

– 20:00

ENKA

Chantor

INSCHRIJVEN