Interval Training

Of je de interval training nu extensief of intensief aanpakt, beide zijn in zekere zin moeilijk te noemen. Onze ervaring heeft geleerd dat veel atleten veelal dezelfde fout maten. Intervallen wordt vaak gezien als ‘gewoon hard gaan’, maar laat ons je twee vragen stellen:

  1. Hoe hard ga jij dan op een 100-tje, en kun je diezelfde snelheid ook op een 1000-tje vasthouden?
    Als je nu met ‘JA!’ antwoord, dan kun je nog heel wat van ons leren en mag je door naar vraag 2.
  2. Het tempo dat jij loopt, ongeacht de afstand, neemt dat naarmate de afstand vordert af?

Als je ook vraag 2 met ja kunt beantwoorden, dan durven wij wel te raden dat jouw eerste herhaling niet lijkt om jouw laatste herhaling (die gaat waarschijnlijk een stuk langzamer). Conclusie: je gaat te hard. Beantwoorde je de vragen met ‘nee’? Ook dan laten we je graag zien hoe een optimale interval training er uitziet. Sta jij open om te leren?

De Coopertest en de Interval Training

Regelmatig organiseren wij een Coopertest. Deze maximaal test is een uitstekende methode om uit te rekenen welk tempo jij zou moeten lopen in jouw interval training. Maar zoals gezegd, een goede interval is moeilijk. Je bent dan ook niet klaar met het onthouden van één enkel getalletje. We kennen namelijk drie afstand-principes: de korte (100-400), midden-lange (400-1000) en lange afstand (1000-1600). Verrassing: iedere afstand heeft zijn een eigen tempo!

Het is niet perse nodig om eerst een Coopertest bij Runiversity te doen alvorens je bij ons komt intervallen. Ben je nieuw bij ons, dan stellen we je vragen waardoor we een referentie kunnen stellen en jij de training goed kunt afleggen. Weest gerust, we houden je tijdens de training echt wel in de gaten en geven je instructies zodat jij jezelf niet voorbij loopt.

Trainingsgroep

De interval training is open voor deelname. Je kunt je per les inschrijven. De inhoud van de training is afgestemd op de doelen van de Ambassador atleten.

vrijdag 23 november
19:00

Nu inschrijven –>