Bekken Kantelen

Je moet ingelogd zijn om deze content te kunnen bekijken.

Bekken Kantelen

Open deze content op je telefoon voor een optimale weergave.

Bekken Kantelen

Instructie

Veel hardlopers hebben een houding die een ‘versterkte lumbale lordose’ wordt genoemd. Hierbij steken de lagere ribben naar voren en de billen geforceerd naar achteren, zodat er een holle onderrug ontstaat. Het ziet er niet alleen verkeerd uit, deze houding belemmert ook je middenrif, terwijl je middenrifspier de belang­rijkste ademhalingsspier is, of dat in ieder geval zou moeten zijn. Bovendien beïnvloedt een middenrif dat niet goed functioneert de hardloop prestaties negatief.

Ga staan en zet je voeten heupbreedte. Het bovenlichaam is rechtop en je trekt je schouders iets naar achteren. Zorg dat je niet met overstrekte knieën staat. Om je bekken te kantelen maak je de rug iets bol door je buikspieren aan te spannen. Om te voelen welke buikspieren je gebruikt om je bekken te kantelen kun je dezelfde beweging maken die je maakt als je de gulp van je broek dicht maakt. Je trekt daarbij je buik wat in om je bekken te kantelen zodat je er makkelijk bij kan.

  • Het bekken naar voren kantelen is het maken van een holle onderrug. Je heupknobbels druk je dus naar voren en je billen een beetje naar achteren.
  • Het naar achteren kantelen van je bekken is het intrekken van je buik, je drukt je stuitje als het ware een beetje naar beneden.