De Coopertest komt uit de jaren 60

De test is ontworpen door Kenneth Cooper, arts bij de Amerikaanse luchtmacht. Sindsdien al bedoeld om het uithoudingsvermogen (UHV) van militairen te testen. Zelfs nu nog moet je bij de krijgsmacht de Coopertest doen en daarmee een bepaalde score halen om daarmee als ‘fit’ bestempeld te worden.

Coopertest als basis van specifieke interval training

Bij Runiversity zetten we de test in voor een ander doeleind. We vragen de atleet om in 12 minuten een zo groot mogelijk afstand te hardlopen. Behalve dat we een verbetering van de aerobe fitheid (deze komt tot uiting in een vergroting van te gelopen afstand) kunnen bevestigen, kunnen we met het verkregen testresultaat een reeks berekeningen maken.

Het zijn juist die berekeningen die ons in de gelegenheid stelt om voor jou een tempotabel te maken. Met die tabel kun je jouw interval training heel specifiek maken. Voor iedere afstand is namelijk een ideale intensiteit voor een optimale prikkel.

  • Doe je mee met de Coopertest in groepsverband? Dan krijg je na afloop alleen de op centimeter nauwkeurig gemeten afstand te horen. Dit resultaat kun je dezelfde dag nog in jouw account terugvinden.
  • Volg je een hardloopcursus bij ons, dan maken we standaard een tempotabel voor je op die je in jouw account kunt terugvinden.
  • De Coopertest kan ook in een personal training worden afgenomen. Je kunt dezelfde dag nog de afstand en tempotabel in jouw account terugvinden. In een PT is de test prima te combineren met een uitgebreide Loopstijlanalyse voor een gereduceerd tarief.

Coopertest en vO2Max

Aan de hand van de afgelegde afstand kan ook een voorspelling worden gemaakt van de maximale zuurstofopname (vO2Max). Voor volwassenen geldt de volgende formule: 0.02233*(afstand in meters)-11,3. Ondanks het een simpele test is, is deze niet zo nauwkeurig als het gaat om het schatten van de vO2Max.

Gebruik onze rekentools om uit te rekenen hoe snel je moet lopen op een gewenste afstand en welke rondetijden daar bijhoren. Naderhand kun je op ons Leerplein ook eenvoudig jouw vO2Max schatten.

  • NiveauLevel 2
  • Datum6 mei 2018
  • Trainingsduur60 minuten
  • Prijs€ 6,50