Field Lab

Maximale Hartslagtest

De Maximale Hartslagtest is ook wel bekend onder de noemer ‘Veldtest’. Die noemer heeft bekendheid gekregen dankzij het trainingsschema van Sportrusten en is ook lange tijd door ons gebruikt. Toch zijn we van die naam afgestapt en de reden is simpel: de naam dekt niet de lading én wij hebben meerdere veldtesten in ‘ons assortiment’. Sterker nog; ál onze testen zijn veldtesten… Veldtest betekent namelijk niets meer dan: een test dat is afgenomen in het veld. Het zegt ons niet wélke test maar het zegt ons wél dat het niet is afgenomen in een laboratorium.

De maximale hartslagtest is een inspanningstest. De redenen om een inspanningstest af te nemen zijn breed op te noemen. Toch is de meest genoemde reden de wens om te weten wat de maximale hartslag is om daarmee de trainingszones te bepalen. Als het dan alleen om die reden gaat en je bij beste weten een goede gezondheid geniet, vinden wij dat het afnemen van deze test in een laboratorium niet noodzakelijk is. Het is overigens wel heel interessant en leerzaam om te doen en we zijn ook zeker geen tegenstander.

Waarom de Maximale Hartslagtest als veldtest volstaat

Als het gaat om het bepalen van de maximale hartslag is het een prima methode om deze in het veld af te nemen. Deze methode is ook véél betrouwbaarder dan de bekende formule van de onderzoekers Åstrand en Christensen (1964): HFmax = 220- leeftijd. Laten we open kaart spelen en de maximale hartslagfrequentie van trainer Chantor onder de loep nemen.

  • Meting in het Sport Medisch Centrum Papendal (2018): 181
  • Field Lab Test in diezelfde periode: 178
  • Volgens de formule van Åstrand en Christensen: 220-31 = 189

In de aanname dat de testscore in het SMCP het meest accuraat is (er is immers gebruik gemaakt van nauwkeurige meetapparatuur en een gecontroleerd protocol). In de Field Lab Test zien we dat de Chantor enkele slagen lager uitkomt. Dit is te weerleggen omdat buiten lopen anders is dan in een laboratorium. Buiten is het minder gecontroleerd, spelen factoren als weersomstandigheden een rol, moeten we oplettender zijn en is het parcours niet te vergelijken met een loopband in het lab. Die factoren kunnen er voor zorgen dat Chantor minder diep kon gaan als eigenlijk wenselijk is voor de test. Het is immers een maximaal-test.

Nu de vergelijking met het lab en de formule van Astrand en Christenen. Daar zit een verschil van 8 slagen. Hartslagzones worden gebaseerd op percentages van de maximale hartslag. Met behulp van onze rekentool waarmee je hartslagzones berekent zien we het volgende:

MaxHF=178 MaxHF=181 MaxHF=189
D1 ~147 ~149 ~156
D2 ~156 ~158 ~165
D3 ~165 ~167 ~175

Conclusie

Door het verschil tussen de waarde uit de inspanningstest en de formule, schuiven – in het geval van de formule – alle trainingszones een stapje op. Chantor zou overtraind raken wanneer hij in voorbereiding op zijn marathon de langzame duurloop in D2 doet als hij de trainingswaarde van de formule zou hanteren. Er nog steeds van uitgaande dat de daadwerkelijke maxHF van 181 voortkomt uit een meer valide meting.

Vergelijk nu de MaxHF tussen het lab en de Field Lab Test. Daar zien we dat de maximale hartslag waarden dichter bij elkaar liggen. Daarmee is ook te voorspellen dat de hartslagzones dichter bij elkaar liggen. Bovendien is een trainingszone niet zwart-wit, aan-uit of hartslag-x. Het loopt gemêleerd in elkaar over. Ondanks de trainingswaarde niet exact overeen komen, weten we dat Chantor wel in de juiste hartslagzone zal trainen.

De afname van de maximale hartslagtest

Bij de Field Lab Test loop je buiten en volg je de trainer, die op een fiets het protocol handhaaft. Het protocol is eenvoudig: de loopsnelheid wordt heel geleidelijk opgevoerd en het is aan jou de taak dit tempo te volgen. Net zo lang totdat je dit echt niet meer kunt. Niet bepaald gemakkelijk dus!

Na de test analyseren wij de data voor jou en zullen we je informeren over jouw maximale hartslag en de daarbij passende hartslagzones waarop jij kunt trainen.

6 redenen om je in te schrijven:

  • Aanzienlijk goedkoper dan een inspanningstest in het laboratorium;
  • Begeleiding voor, tijdens en na de test;
  • Jouw inspanning wordt nauwkeurig nagekeken na de test;
  • Het laatst behaalde resultaat wordt bewaard in jouw account;
  • Je ontvangt een overzicht van de indeling van jouw persoonlijke hartslagzones;
  • Als je een lidmaatschap hebt bij Runiversity, wordt jouw TrainingPeaks-profiel bijgewerkt.

Speel met onze rekentools om jouw D1-D2-D3 hartslagzone uit te rekenen. Deze zones zijn makkelijker te onthouden maar wat algemener dan de 6 zones die we voor je uitschrijven na de test.

Op een moment dat het jou uitkomt

De Maximale Hartslagtest is altijd te plannen als Personal Training. Hiervoor geldt het standaard PT-tarief van 59,95. Dit is inclusief resultaatverwerking.

Eerstvolgende groepssessie

De Maximale Hartslagtest in groepssessie is voordelig en motiverend.
Geen evenementen gevonden!

Op een moment dat het jou uitkomt