RECAP: Redmar bij de Haspa Hamburg Marathon

Redmar Rieter persoonlijk trainingsschema Haspa Marathon Hamburg

16 september 2018 liep ik samen met atleten uit mijn marathon trainingsgroep van Runiversity de BMW Berlin Marathon. Met een heerlijk PR tot gevolg. Het trainingsschema dat ik de afgelopen weken heb gevolgd, de geïnvesteerde uren, voorbereidingsloopjes en de discipline van de afgelopen vier maanden. Resulteerde in een resultaat waar ik van te voren van gedroomd had; een marathon PR van 3 uur 30 minuten en 23 seconden (ongeveer 15 minuten sneller). Maar bovenal een geweldige ervaring om samen met andere hardlopers, onder andere lopers van Sociale Mile te bereiken en er van te genieten.

Dit smaakte naar meer!

Overtuigd van de geweldige weg naar de marathon van Berlijn, het trainingsschema op maat en de persoonlijke begeleiding van Runiversity schreef ik mij op 4 oktober 2018 in voor de Haspa Hamburg Marathon die 28 april 2019 plaatsvond. Wat daar op volgde waren verschillende vormen van training. Interval, looptechniek, duurlopen, Sociale Miles en een aantal bekende loopevenementen om mij voor te bereiden.

Met de pittige interval trainingen die ik samen met mijn hardloopgroep onderging zorgde wij er voor dat we snelheid en uithoudingsvermogen ontwikkelde. Je marathon PR willen verbeteren is een ambitieus en prachtig doel maar het betekent ook dat je genoeg moet trainen. Wat dan helpt is dat je bij Runiversity de training uitvoert in een loopgroep waar mensen verschillende loopdoelen hebben en dat er voor gezorgd wordt dat je verschillende vormen van training krijgt. Denk aan (spr)intervallen, steigerungen, fartleks, looptests en loopjes op verschillende leuke locaties in en rondom Arnhem met verschillende ondergronden. Dat helpt zo om je trainingen leuk te maken, weer of geen weer!

Andere evenementen in aanloop naar de Marathon

Het trainingsschema naar Hamburg zat vol met mooie evenementen waarop ik mijn ontwikkeling kon meten. Het trainingsschema zorgde ervoor dat ik met een goede pauze er tussen, gestaag mijn zelfvertrouwen liet groeien om zodoende de uitdaging in Hamburg aan te gaan. Je weet dat je veel traint en grenzen op zoekt. Dan is het goed om ook in je trainingsschema met je loopgroep een aantal hardloopwedstrijden af te gaan. Je test dan je ontwikkeling en dat deden we dan ook. Voor mij had dit tot resultaat dat ik een PR kon neerzetten op de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Maar ook de Halve Marathon van Egmond de Stevensloop (HM) in Nijmegen. Dat gaf vertrouwen en daarmee een goed gevoel om de Hamburg marathon goed uit te lopen.

Na een trainingsschema van van 4 maanden is het dan zover. De laatste training met de loopgroep, je spanning uitspreken en iedereen die je succes wenst. Op het moment dat je op je fiets naar huis gaat om de volgende dag naar Hamburg te vertrekken kreeg ik kippenvel. Je ziet ze pas na de marathon, daar waar het allemaal om te doen was, waar je de afgelopen tijd veel uren met elkaar voor hebt getraind, gelachen en genoten.

21 minuten verwijderd van mijn PR

28 April 2019 liep ik de Haspa Hamburg Marathon met een PR waar ik van te voren van heb gedroomd. Er gingen ruim 21 minuten van mijn PR in Berlijn af. Het is wellicht een cliché maar in de laatste paar trainingen praat je met hardloopmaatjes over hoe het zal gaan zijn. Een Marathon verrast je altijd. Deze keer was de beleving weer heel anders; een andere temperatuur, meer ruimte en mooiere uitzichten. Maar ook een grotere uitdaging omdat het weer anders was en ik al eerder in de marathon de strijd met mijzelf aanmoest. Emoties van de overwinning als je over de streep komt… 3 uur 9 minuten en 12 seconden.

Hoe dan ook; Het was geweldig! Het was elke kilometer in het trainingsschema waard! Ik kijk uit naar de volgende; de TCS New York Marathon. Niet alleen vanwege de locatie en het feit dat ik die dan van mijn bucketlist kan halen, maar met name om de weg er naar toe; het trainingsschema dat ik met mijn loopgroepje tegemoet ga!