Oefeningen

Rekken en Strekken

Je moet ingelogd zijn om deze content te kunnen bekijken.

Oefeningen

Rekken en Strekken

Deze pagina biedt een overzicht aan oefeningen. Veelal gericht op het rekken en strekken van de spieren maar ook enkele oefeningen ter verbetering van de loophouding.

De rek en strekoefeningen die wij hier tonen zijn onze favoriet en zul je met regelmaat in de cooling-down van onze trainingen tegenkomen. We adviseren om ook in jouw eigen trainingen de cooling-down mee te nemen en enkele oefeningen uit te voeren.

Je zult merken dat je vaak dezelfde oefeningen uitvoert, het is het goed om toch af en toe wat te variëren. Heb je wat stramme kuiten? Neem van vooral een oefening die gericht is op de kuiten.

Een paar vuistregels die je mee zou moeten nemen:
– Kies drie verschillende spier(groep)en.
– Doe de oefeningen statisch, dus niet verend (dynamisch).
– Breng de spier trapsgewijs op spanning.
– Een oefening mag nooit pijn doen.
– Houdt een oefening (per trede) 8 tot 10 seconden vast.

Hardlooptrainer Vincent Vos van Hardloopgroep Runiversity Arnhem doet Valstart

Valstart

Wanneer je achterover helt met hardlopen, werkt de zwaartekracht je tegen. Het trekt je naar achteren en dat is een gemiste kans. Deze simpele veranderd alles!

Bekijk oefening

Bekken Kantelen

Veel hardlopers lopen met een holle rug wat een aantal negatieve effecten hebben. Niet de makkelijkste oefening maar wel een met veel positieve invloed op jouw hardloopprestaties!

Bekijk oefening

Lage kuitspier

Bekijk oefening